Het beheren van klantgegevens op één centrale plek is voor elk bedrijf handig. Een CRM-systeem is dan ook door veel organisaties omarmd als dé manier om de relatie met klanten te beheren en overzichtelijk te houden. Maar naast het beheren van klantgegevens, is CRM ook onmisbaar voor de marketingstrategie van uw bedrijf. In dit blog leggen we uit wat CRM marketing inhoudt en hoe het bijdraagt aan bedrijfsdoelen.

Wat is CRM?

CRM staat voor Customer Relationship Management, ofwel klantenrelatiebeheer. Het is een bedrijfsstrategie voor het beheren en optimaliseren van relaties met klanten. Het doel van CRM is om de relaties met klanten te versterken, het contact makkelijker te maken en klanten langdurig aan een organisatie te binden. Dit gebeurt door beter in te spelen op de behoefte van de klant.

Als er wordt gesproken over CRM, worden er vaak verschillende dingen bedoeld. Dat varieert van een CRM-systeem tot en met een CRM-strategie. Een CRM-systeem wordt gebruikt voor het beheren van de klantgegevens op een gestructureerde wijze. Alle informatie staat daar op één centrale, overzichtelijke en toegankelijke plek. De strategie is het idee erachter, dus de visie op de relatie met klanten en hoe je toegevoegde waarde wilt bieden.

→ Ook interessant: Wat is CRM?

Het gebruik van een CRM-systeem

Voor het beheren van de klantgegevens wordt een CRM-systeem gebruikt. Een CRM-systeem is software die het mogelijk maakt dat alle klantgegevens op een centrale plek verzameld worden. Die gegevens zijn voor allerlei doeleinden te gebruiken, om de relatie met klanten te versterken.

Van elk relevant contactmoment met de klant wordt er informatie opgeslagen. Dat zijn bijvoorbeeld afspraken, offertes, e-mails of documenten. Ook is er zichtbaar in welke fase van het koopproces de klant zich bevindt. Zo ontstaat er een totaalbeeld van een bepaalde klant. Dat wordt allemaal in het CRM-systeem opgeslagen. Hierdoor hebben alle partijen in een organisatie toegang tot het juiste, actuele beeld van een klant.

Door deze actuele en juiste informatie kunnen beslissingen snel worden genomen. Ook kan er worden ingespeeld op eventuele kansen en vragen. Hoe beter je een klant kent, hoe beter de bedrijfsvoering kan worden afgestemd op de verzamelde gegevens. Dat verhoogt de kans op succes.

→ Ook interessant: Top 10 CRM systemen

CRM marketing

Maar wat heeft CRM dan precies met marketing te maken? CRM kan waardevolle informatie bevatten voor de marketingactiviteiten van uw bedrijf. Een CRM-systeem bevat veel informatie over klanten en contactpersonen. Die informatie kan ook veel zeggen over potentiële klanten, en is daardoor waardevol voor uw marketingstrategie. Op de volgende manieren draagt CRM bij aan de marketing van uw bedrijf.

  1. Klantinzicht

    Customer journeyEigenlijk draait CRM in zijn geheel om klantinzicht. Een CRM-systeem bevat namelijk allerlei waardevolle informatie over klanten. Zo krijgt u bijvoorbeeld inzicht in de customer journey. De customer journey is de klantreis die uw (potentiële) klant maakt onderweg naar de aankoop van uw product, de after-sales service, of het stellen van een vraag. Door inzicht in de diverse customer journeys, kunt u met marketing slim inspelen op de behoeftes van een klant.

  2. Persoonlijke marketing

    Informatie van klanten kan ook worden gebruikt om de communicatie persoonlijker te maken. Zo kunt u bijvoorbeeld in e-mails terugkomen op een aankoop, een probleem of inzicht van een klant. Ook kunt u mailtjes automatisch met de naam van de klant laten beginnen. Op die manier voelt de communicatie voor een klant persoonlijker aan. Dat zorgt voor een positieve klantervaring.

  3. CRM en social media marketing

    Veel bedrijven zijn tegenwoordig ook op social media actief. Maar hoe gedraag je je daar als bedrijf? Wat voor berichten plaats je? Wat deel je en wat niet? Ook hiervoor is CRM een handig middel. Met kennis uit het CRM-systeem kunt u op social media inspelen op de customer journey van (potentiële) klanten. Dat zijn bijvoorbeeld behoeftes of veel gestelde vragen over een product. Als u weet op welke social media platforms potentiële klanten te vinden zijn, kunt u daar extra tijd en moeite insteken.

Op deze manier kunnen klantinzichten, en dus CRM, bijdragen aan de marketingstrategie. Dat is efficiënt, overzichtelijk en draagt bij aan een positieve klantervaring.

Lees ook:
3 manieren waarbij CRM uw organisatie helpt met uw marketing
Hoe versterken CRM en marketing automation elkaar?
In 9 stappen naar een betere samenwerking tussen marketing en sales

Whitepaper

Wilt u meer weten over de inzet van CRM voor de marketingstrategie? Download dan ons onderstaande whitepaper over marketing automation.

Download het gratis whitepaper