Skip to main content

Als we naar de CRM trends kijken lijkt het erop dat marketing automation straks niet meer weg te denken is uit het marketing en CRM landschap. Maar om marketing automation succesvol in te kunnen zetten is een koppeling met CRM belangrijk. Door beide systemen met elkaar te integreren, worden de marketing- en verkoopafdeling beter op elkaar afgestemd. Wanneer er een lead bij marketing of sales binnenkomt, krijgt deze lead op basis van zijn gedrag de juiste content en campagnes toegestuurd. Sales kan vervolgens contact opnemen met een geschikt aanbod wanneer deze klant voldoende interesse lijkt te tonen. Een koppeling tussen CRM en marketing automation maakt het mogelijk om een 360 graden klantbeeld te creëren en hier gerichte marketing campagnes op uit te voeren.

Wij zetten op een rij hoe CRM en marketing en automation elkaar nou precies versterken:

  1. Op basis van online gedrag warme leads generen

    Een leadscore is een graadmeter om aan te geven hoe warm een lead is. De punten in deze graadmeter worden uit het online gedrag van de leads gehaald. Wanneer de prospect een whitepaper download en daarna een andere pagina bezoekt, dan is het puntenaantal hoger. Dit gaat net zo lang door totdat de lead warm genoeg is voor sales. Op deze manier krijgt sales pas de leads die voldoende interesse lijken te hebben. Hierdoor wordt de effectiviteit van de salesafdeling verhoogd, net zoals de conversie op de leads.

  1. Effectievere segmentaties

    Met marketing automation is het erg gemakkelijk om op basis van online gedrag en profieldata goede segmentaties te maken. U kunt uw prospects die een hogere leadscore hebben op deze manier eerder een aanbieding sturen. Of bedrijven een gepersonaliseerde mailing sturen die voldoen aan een bepaald profiel, die toegespitst zijn op de behoeften. Uw conversies worden immers hoger wanneer u beter segmenteert en gepersonaliseerde campagnes kunt inzetten . Klantgegevens kunnen verder aangevuld worden met een analyse van welke klanten in uw database het meest rendabel zijn en waar u kansen laat liggen.

  1. Ga terug naar de marketing wanneer de leads niet warm genoeg zijn

    Niet elke lead is warm genoeg en bereid om direct te kopen wanneer de verkoper op de stoep staat. Deze leads worden dan gemarkeerd in marketing automation, zodat het systeem snapt dat deze leads nog opgewarmd moeten worden. Wanneer de score van de lead omhoog gaat, kan de sales weer een poging wagen.

  1. Inzicht verkrijgen met data uit beide systemen

    Met behulp van marketing automation wordt er data verzamelt over de koopreis die de lead doorloopt, zoals het downloaden van een whitepaper. CRM ontvangt de data over de laatste contactmomenten zoals momenten tijdens verkoop. In veel van de gevallen is het mogelijk om CRM data te integreren met marketing automation, zodat u inzicht krijgt in de effectiviteit van elke stap in de hele marketing- en salesfunnel. Op deze manier kunt u de klantreis optimaliseren.

  1. Effectieve sales met integratie van online gedrag

    In een marketing automation systeem wordt van een lead of contact een online profiel opgesteld. Hierin staat alle data die beschikbaar is over deze lead. Zo staan hier de bezochte webpagina’s en bijvoorbeeld de downloads in. Deze data kan doorgevoerd worden naar het CRM systeem. Op deze manier heeft sales goede informatie over de lead om een gesprek aan te gaan. Op deze manier wordt de efficiëntie en de effectiviteit van de sales gesprekken verhoogt.

Wilt u meer weten over de marketing automation en CRM? Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier.