Bij veel organisaties is er in de loop der jaren spanning ontstaan in de relatie tussen marketing en sales. Er mag dus zeker wat terughoudendheid verwacht worden wanneer een organisatie start met een nauwere samenwerking en integratie van systemen. In deze blog geven we must do’s die ervoor zorgen dat medewerkers zich op een positieve manier samen inzetten voor één gezamenlijk doel.

Creëer een open cultuur

Om de resultaten en performance van afdelingen inzichtelijker te maken is een nauwe samenwerking en intergratie van systemen nodig. Door deze ontwikkeling kan er angst ontstaan bij medewerkers: zal ik afgerekend worden op mijn resultaten? Heeft dit effect op mijn groeimogelijkheden binnen de organisatie? Zorg voor een open cultuur waarin werknemers zich steeds maar weer kunnen ontwikkelen. Waar ze elkaar te hulp schieten en waar het maken van fouten een onderdeel van de reis naar succes is. 

Denk over de grenzen heen

Door medewerkers afscheid te laten nemen van hun comfortzone, stappen ze af van het denken in hokjes en groeien ze uit naar het ketendenken in het koopproces van de klant. Het is namelijk niet zo dat de klantrelatie eindigt bij marketing en sales! Ook aftersales, cross selling en servicemanagement spelen een rol. Op deze manier toont u dat u zich daadwerkelijk verdiept heeft in de klant, waardoor u uw klanten optimaal kunt faciliteren in het koopproces.

Communicatie en training

Als u de samenwerking wilt verbeteren, dan is er natuurlijk de technologie die dat kan ondersteunen. In de samenwerking blijft de belangrijkste speler toch de mens. Wanneer u een training organiseert om uw medewerkers de nieuwe software bij te brengen, leg dan de focus op de processen en het waarom achter de processen. Maak duidelijk waarom u kiest voor deze manier van werken en verduidelijk welke voordelen er voor de organisatie zijn. Vertel uw medewerkers wat hun rol in dit geheel zal worden en welk effect het goed vervullen van deze rol heeft op het behalen van het doel.

Sleutelrol voor IT

Bij het integreren van deze afdelingen is er uiteraard ook nog een technisch aspect dat meespeelt. Voor de realisatie van een 360 graden klantbeeld is het noodzakelijk dat de systemen binnen uw organisatie naadloos op elkaar aansluiten. Hierin speelt de IT afdeling zeker een sleutelspeler die zorgt dat klantinformatie beschikbaar is. Dit ondersteunt dan weer de diverse processen. Wellicht is het in een eerste fase nog niet wenselijk of mogelijk om alles volledig te automatiseren, maar laat dit u niet weerhouden om toch te starten. De voordelen van een integratie, zelfs in een eerste fase, zijn namelijk te goed om zomaar te laten liggen.

Verantwoordelijkheid  

Als een bedrijf de effecten wil versterken bij een goede samenwerking tussen marketing en sales, dan is het van belang om het doel van de verschillende stappen in het proces en de bijbehorende verantwoordelijk duidelijk te maken. Hierdoor zijn betrokkenen op de hoogte wat er van hen verwacht wordt. Medewerkers willen het graag goed doen, dus u helpt ze daarbij. Alle afdelingen en medewerkers binnen uw organisatie werken namelijk samen aan het belangrijkste gezamelijke doel: de klant een betere klantervaring bezorgen waardoor hij of zij een loyale ambassadeur voor uw merk wordt.

Wilt u graag meer te weten komen over de manier hoe je sales en marketing beter kunt combineren? Download dan ons whitepaper ‘Marketing Automation: linking pin tussen online en CRM succes’