Heeft u een start-up of bent u van plan er een te beginnen? Als uw antwoord hierop ‘ja’ is dan is het van groot belang dat uw bedrijf bestendig is tegen de ontwikkelingen die er in het verschiet liggen. Op sommige gebieden kunt u zich daar namelijk op voor bereiden. Denk hierbij aan de manier van het managen van personeel of de manier hoe u de relatie met uw klanten onderhoud. Een CRM-systeem kan van grote waarde kan zijn voor uw start-up. Op welke manieren dit precies kan, leggen wij hier uit.
1. Gemakkelijk uw sales leads genereren en managen
Leads genereren gebeurt via veel verschillende kanalen. Dit kan bijvoorbeeld via social media campagnes, e-mail campagnes of advertenties. Hierdoor komt er via veel verschillende kanalen informatie binnen, die tot leads kunnen leiden. Om overzicht te houden over alle informatie die binnenkomt, is het raadzaam dit in één systeem samen te laten komen. Op deze manier kunnen er gemakkelijk analyses en conclusies worden gemaakt van de verschillende campagnes.
Het beheren of vinden van het meest geschikte kanaal voor het genereren van maximale leads én het toewijzen van een marketingbudget voor de gekozen kanalen, is een ingewikkeld proces. Met een CRM-systeem kunnen gebruikers de lead geschiedenis volgen doordat er consistente en nauwkeurige gegevens zijn mét herkomst van de leadbron. Het is bijvoorbeeld mogelijk om programma’s zoals Mailchimp met uw CRM-software te koppelen en de waardevolle data te gebruiken die meer vertellen over de status van uw leads. Zo kunt u bijvoorbeeld zien wat het aantal geopende e-mails is en hoeveel kliks er uitgevoerd zijn in deze mails.
Met een CRM-systeem kunnen gebruikers de lead geschiedenis volgen doordat er consistente en nauwkeurige gegevens zijn mét herkomst van de leadbron.
2. Werk transparant samen met uw collega’s
Door het gebruik van een CRM-systeem heeft u de mogelijkheid om verantwoordelijkheden gemakkelijk te verdelen over uw werknemers. Hierdoor is het voor iedereen binnen het bedrijf ook duidelijk welke taken uitgevoerd worden. CRM-software bevat namelijk workflows waarmee u taken, deals en contacten automatisch aan uw teamleden kunt toewijzen. Nadat u een bepaalde activiteit aan uw teamlid heeft toegewezen, stuurt het systeem een melding naar het CRM overzicht en naar de mobiele telefoon van uw collega. Het is namelijk mogelijk om Google Calendar te koppelen aan uw CRM-software, om deze meldingen gemakkelijk en overzichtelijk toe te wijzen aan uw teamleden.
Door het gebruik van een CRM-systeem heeft u de mogelijkheid om verantwoordelijkheden gemakkelijk te verdelen over uw werknemers.
3. Minder afhankelijk zijn van de fysieke locatie van uw werknemers
Uw sales-professionals werken mogelijk op verschillende locaties. Ze zijn misschien niet altijd beschikbaar op kantoor, aangezien ze bij (potentiële) klanten zijn. Het is waardevol als ze altijd en overal toegang hebben tot de informatie over belangrijke deals, activiteiten, taken en contacten die aan hen zijn toegewezen.
Moderne CRM systemen die gericht zijn op sales zijn naar mobiele apps, zodat elke activiteit van het klantcontact inzichtelijk is voor iedereen.Een dergelijk proces houdt uw verkopers op de hoogte van de actuele informatie over leads, zelfs als ze niet op kantoor zijn.
Lees ook:
→ Een CRM project aanpakken in 5 stappen
4. Maak gebruik van de waardevolle informatie over uw klanten
Om de customer journey van uw doelgroep beter te begrijpen helpt het om zoveel mogelijk klantdata verzameld te hebben op één centrale plek. Op deze manier heeft iedereen binnen uw start-up toegang tot de klantdata die zij nodig hebben. Met toegang tot dergelijke cruciale informatie kunt u uw totale verkoop productiviteit aanzienlijk verhogen. Met CRM-software geeft u de verschillende afdelingen binnen uw organisatie realtime de juiste informatie zodat zij hun doelen gemakkelijker kunnen behalen.
5. Verbeter de relatie met je klanten
Start-ups hebben een CRM-systeem nodig, omdat het gaat om het opbouwen van relaties met klanten. Dit geldt voor elk bedrijf. U wilt graag de controle houden over elke interactie met uw klanten. Op deze manier wordt de juiste boodschap naar de juiste groep mensen gecommuniceerd. Daarnaast is het gemakkelijk om uw klantenservice te verbeteren met de contactinformatie die u verzamelt. Zo kunt u voor advies op maat zorgen voor iedere individuele klant. Het verschaft namelijk een overzicht over de beschikbare informatie van deze klant, die u weer kunt inzetten bij het behandelen van een klacht. Hoe eerder u een CRM-systeem integreert des te groter de kans is op een duurzame relatie met uw klanten.
Start-ups hebben een CRM-systeem nodig, omdat het gaat om het opbouwen van relaties met klanten.
Bent u benieuwd welk CRM-systeem het beste bij uw situatie past? Wij helpen u graag bij uw selectie van een CRM pakket. Vraag een belafspraak aan en wij nemen contact met u op!
Lees ook:
→ Top 10 CRM systemen
→ Verleng de duur van uw relatie met klanten met behulp van CRM
→ Gratis whitepaper: ‘CRM ontwikkelingen in de praktijk’