Skip to main content

Het contact met klanten is voor elke markt belangrijk, ook voor de groothandel. Markten worden internationaler en klanten worden selectiever, waardoor de druk op de groothandel groeit. Het is dus belangrijk om te begrijpen waar de klant behoefte aan heeft. Een Customer Relationship Management (CRM) systeem kan hierbij uitkomst bieden. Zo’n systeem helpt het overzicht te behouden en de klant beter te begrijpen. Zo kunt u een goede klantenservice opzetten en inspelen op de behoefte van de klant. Maar er zijn nog veel meer voordelen van een CRM systeem voor een groothandel.

 

Waarom CRM voor de groothandel?

Het is tegenwoordig lastig om je klanten persoonlijk te kennen. CRM is een bedrijfsstrategie om de communicatie en relaties met klanten te beheren en te optimaliseren. Het doel is om klanten langdurig aan een organisatie te binden. Doordat de gegevens, acties en informatie over klanten overzichtelijk zijn opgeslagen in een systeem, is het makkelijker om in te spelen op de behoefte van een klant.

Voor groothandels lijkt een directe klantenservice soms niet helemaal van toepassing, maar ook groothandels kunnen met een CRM systeem hun voordeel doen. Groothandels hebben vaak te maken met (wereldwijde) concurrentie, waardoor een goede klantenservice en klantcontact de doorslaggevende factor kunnen zijn voor een potentiële klant. Naast klanten kunt u in een CRM systeem ook gegevens invoeren van bijvoorbeeld leveranciers of partners. Zo wordt ook dat contact soepeler.

 

Het voordeel van CRM voor de groothandel

De voordelen die een CRM systeem in het algemeen biedt, zijn ook van toepassing op de groothandel. Het verbetert de klantenservice, de verkoopcijfers en marketing. Daarnaast kan de groothandel de software integreren met een ERP systeem of een andere tool waarmee u uw interne bedrijfsprocessen controleert. Door de koppeling kunt u met minimale inspanning uw gehele bedrijf efficiënt runnen vanuit één cloudplatform. Concreet biedt een CRM systeem de volgende voordelen voor de groothandel:

 

  1. Een betere klantenserviceDoor te werken met een CRM systeem, bent u goed op de hoogte van waar klanten behoefte aan hebben. Dit uit zich in een betere klantenservice. Groothandels kunnen er bijvoorbeeld nog wel eens om bekend staan dat ze slecht bereikbaar zijn.Met de kennis uit uw CRM systeem kunt u dat voorkomen.Geven uw klanten de voorkeur aan telefonisch contact? Zorg dan dat u telefonisch goed bereikbaar bent, en dat uw telefoonnummer vindbaar is.

 

  1. Het stimuleren van de verkoop
    U kunt veel leren van de gegevens in uw CRM systeem. Zo kunt u zien welk product in welke hoeveelheid door welke klanten zijn gekocht. Op basis van deze kennis kunt u uw klanten proactief benaderen. Op het juiste moment, met de juiste informatie en aan de juiste klant, voordat die bij de concurrent gaat kijken. Zo voelt de klant zich begrepen. En die tevredenheid zult u terugzien in de verkoopcijfers.

 

  1. Meer gerichte marketingactiviteiten
    Kennis uit het CRM systeem over de behoeftes van klanten en de kanalen waar zij actief zijn, kunnen van belang zijn voor marketingactiviteiten. U kunt namelijk op die plekken gerichte campagnes starten en adverteren voor de juiste producten. Doordat u de gewenste communicatiekanalen kent, kunt u ook met de klant in gesprek gaan, of feedback vragen over bepaalde zaken. Met deze evaluaties en kennis kunt u vervolgens weer marketingactiviteiten opzetten.

 

→ Ook interessant: Top 10 CRM systemen
→ Ook interessant: Gratis whitepaper: een CRM-systeem selecteren

 

  1. Integratie met ERP
    Alle bovenstaande voordelen zijn van toepassing op alle organisaties die met CRM werken. Voor de groothandel is er echter nog een groot voordeel: de integratie met interne systemen, zoals ERP, Enterprise Resource Planning.ERP ondersteunt de interne bedrijfsprocessen. In de groothandel wordt de tool veel gebruikt, omdat een vloeiende samenwerking tussen de bedrijfsprocessen daar cruciaal is.Door CRM met ERP of andere interne tools te combineren, wordt de wisselwerking groot. Waar ERP de interne processen bewaakt en ondersteunt, zorgt CRM voor een optimalisatie van de externe contacten. De combinatie zorgt ervoor dat u op één centrale plek alle nodige bedrijfsinformatie heeft. Die informatie is voor iedereen in het bedrijf zichtbaar, waardoor er soepel kan worden samengewerkt en de klant sneller wordt geholpen door de juiste persoon.

Al deze voordelen samen zorgen voor een hogere productiviteit, een soepele interne samenwerking en tevreden klanten.

 

CRM excellence als expert tijdens het CRM (selectie)traject

CRM excellence is al meer dan 25 jaar werkzaam in de CRM-sector. We helpen klanten bij de keuze en implementatie van een CRM systeem. Zo hebben we al honderden tevreden klanten geholpen met verschillende CRM uitdagingen.

Ziet u de voordelen van CRM wel zitten, en bent u benieuwd wat een CRM systeem specifiek aan uw organisatie kan bieden? Neem dan contact met ons op, we laten u graag de voordelen zien van een CRM-systeem voor uw groothandel.

Neem contact op

 

→ Ook interessant: Hoe CRM excellence een uitstekende marketing database voor Famostar heeft gerealiseerd
→ Ook interessant: Over CRM excellence: 25 jaar aan CRM-ervaring