Skip to main content

Tegenwoordig maken veel organisaties gebruik van een Customer Relationship Management (CRM) systeem. Hiermee beheren en onderhouden zij het contact met klanten. Het CRM systeem bewaart alle informatie overzichtelijk op een centrale plek. De keuze om te gaan werken met zo’n systeem kan in principe snel worden gemaakt, maar de keuze voor welk systeem dat gaat worden en de implementatie ervan heeft nog weleens wat voeten in de aarde. Er kunnen verkeerde keuzes worden gemaakt, of er is een gebrek aan kennis om het traject in goede banen te leiden. Dat zorgt voor verlies van tijd en geld. CRM Advies aanvragen is daarvoor de oplossing.

Veel bedrijven kiezen daarom voor deskundig CRM advies bij de implementatiekeuze van een CRM systeem. In dit blog gaan we dieper in op hoe CRM advies uw organisatie helpt het juiste CRM systeem te selecteren. Ook geven we u alvast vier basis CRM adviezen mee. 

Waarom een customer engagement adviseur

De keuze voor het juiste CRM systeem kan lastig zijn. Er zijn namelijk ontzettend veel opties op de markt en u moet inzicht hebben in uw huidige bedrijfsprocessen. Sommige CRM systemen kunt u volledig naar wens inrichten, bij andere systemen zult u bepaalde werkwijzen aan moeten passen.  

Ook de implementatie is geen eenvoudige taak. Van te voren moet er een goed plan zijn, duidelijke communicatie binnen de organisatie en een gereserveerd tijdsbestek. U kunt daarom een CRM adviespartner inschakelen om u te ondersteunen bij de benodigde investering. Goed advies van een managing consult CRM software over de aanpak van de CRM selectie is namelijk cruciaal voor het slagen van het traject. Kiest u voor de verkeerde CRM die niet op uw organisatie aansluit? Dan verlaagt de gebruikersadaptie en is de kans groot dat de investering op lange termijn niet loont. Maar daarbij mag u ook het benodigde verwachting van de CRM coach hebben. 

crm advies bedrijf adviseur
→ Ook interessant: Een CRM project, hoe pakt u dit aan? 

Hoe werkt CRM advies

Als bedrijf bent u op zoek naar een pakket dat past bij uw organisatie, dat het liefst jaren meegaat en makkelijk werkt. U wilt de investering immers terugverdienen. CRM excellence zet haar expertise graag in om hierbij te helpen. Zo kunt u de juiste, toekomstbestendige keuze maken. En voorkomt u de drie meest gemaakte implementatie fouten. De selectie van een CRM systeem hangt van veel factoren af. U wilt dat de consultant van CRM software advies al deze factoren, die van invloed zijn voor uw bedrijfsprocessen, meeweegt. Bij de pakketselectie zetten we daarom graag samen met u de volgende stappen: 

 

1. CRM Blauwdruk 

De eerste stap waar we naar kijken om een onafhankelijk CRM advies op te stellen, is de CRM Blauwdruk. Deze inventarisatie van bedrijfsprocessen en werkwijzen, maakt inzichtelijk aan welke functies het gewenste CRM systeem moet voldoen. U wilt namelijk dat de applicatie uw huidige processen zo goed mogelijk ondersteunt. Hierbij kijken we ook naar de toekomst.  

Vragen die u hierbij stelt zijn: 

  • Welke processen moet de CRM ondersteunen? 
  • Wat zijn de eisen voor de inrichting? 
  • Wat zijn de eisen voor de gebruikersadoptie? 

2. CRM Cases 

Wanneer u zicht heeft op de benodigde functies, weet u waar u tijdens de vergelijking en demo’s van verscheidene CRM systemen op moet letten. Dit geeft u direct een overzicht van de pluspunten en knelpunten van de verschillende systemen voor uw organisatie. Aan de hand hiervan stellen we 3-4 cases op die de belangrijkste processen in uw organisatie ondersteunen. 

Vragen die u hierbij stelt zijn: 

  • Welke onderdelen wil ik terug zien? 
  • Welke voorbeelden uit de praktijk kan ik hiervoor inzetten? 
  • Waar verwacht ik knelpunten met het desbetreffende CRM systeem? 

3. CRM Demo 

Nu u in kaart heeft welke functies en onderdelen u terug wilt zien bij verschillende leveranciers van CRM systemen, maken wij op basis van de blauwdruk en de cases een objectieve selectie voor u, zodat u niet verdwaald raakt in de alle mogelijke aanbieders. Van deze systemen kunnen we gezamenlijk met uw organisatie demo’s testen en aan de hand van uw wensenlijst gestructureerd beoordelen.  

4. CRM Businesscase 

De vierde en eventueel laatste stap in het CRM advies is de CRM businesscase. U heeft helder in beeld welk CRM systeem de meeste waarde voor uw organisatie biedt. Zodra er intern genoeg draagvlak is voor zowel het systeem als de kosten hiervan, stellen we samen met u een CRM businesscase op. Deze case onderbouwt de investering die u gaat maken aan de hand van de waarde die het CRM systeem u op lange termijn biedt. Deze zetten we af tegen de beoogde kostenkant.

 

CRM implementatie advies

Na het advies traject heeft u besloten welk CRM systeem uw organisatie blijvend ondersteunt. Er is intern genoeg draagvlak en het systeem is aangekocht. Nu is het tijd voor de implementatie. Hier komen veel zaken bij kijken. Processen moeten worden ingericht, er is stuurinformatie nodig en uiteindelijk moet iedereen tevreden ermee werken. Gedurende deze periode moeten de dagelijkse werkzaamheden van werknemers niet in de knel komen.  

Ook hiervoor kunt u een consultant voor CRM software advies benaderen. CRM excellence vult uw kennis aan tijdens de implementatie. Zo willen we samen met u zorgen voor een soepele integratie van het systeem. Dit doen we door: 

  • Een CRM projectmanager, die de CRM valkuilen en succesfactoren van een goede CRM implementatie kent en u daarbij kan begeleiden. 
  • Inzicht in de CRM processen, zodat de software succesvol kan worden ingericht en geïmplementeerd. 
  • Een passende CRM infrastructuur, zodat u wegwijs wordt in de eindeloze mogelijkheden en hierin gegronde keuzes kunt maken. 
  • Een CRM gebruikersadoptie, zodat uw gebruikers vanaf het begin af aan op de hoogte zijn, en uiteindelijk precies weten hoe ze de software kunnen gebruiken. 

→ Ook interessant: Top 10 CRM systemen 

 

Top 4 CRM adviezen

Wilt u zich alvast oriënteren op de adviezen van een CRM consultant? Hier zetten we vier aandachtspunten voor u op een rij: 

  1. Start met het in kaart brengen van uw bedrijfsprocessen en selecteer aan de hand hiervan de juiste softwareoplossing. 
  2. Breng de parameters in kaart waarmee u de juiste CRM software voor uw organisatie kunt onderscheiden en classificeren.
  3. Denk aan de toekomst van uw bedrijf. Een CRM systeem verdient met name op lange termijn de investering terug. U wilt natuurlijk dat de software uw organisatie blijvend ondersteunt.
  4. Maak gebruik van CRM adviseurs. Specialisten zijn dagelijks bezig met verschillende CRM systemen en selectieprocedures. Dit kan u doorslaggevende inzichten opleveren. 

Advies van CRM Excellence

Bent u op zoek naar en passend CRM systeem voor uw organisatie? En zoekt u daarin advies van een onafhankelijke en ervaren expert die op een afstand met u meekijkt? CRM excellence kunt u inschakelen als adviespartner. Met meer dan 25 jaar ervaring bieden we betrouwbaar en nauwkeurig CRM voor uw pakketselectie. Ook voor de implementatie kijken graag met u mee om alles uit het pakket te halen. 

Neem gerust contact op, zo kunnen we samen uw doelen bereiken.

Neem contact op