Veel organisaties maken gebruik van een Customer Relationship Management (CRM) systeem. Hiermee beheren en onderhouden zij het contact met klanten, en bewaren zij informatie op een centrale, overzichtelijk plek. De keuze om te gaan werken met zo’n systeem kan in principe snel worden gemaakt, maar de keuze voor welk systeem dat dan gaat worden en de implementatie ervan heeft nog weleens wat voeten in de aarde. Er kunnen verkeerde keuzes worden gemaakt, of er is een gebrek aan kennis om het traject in goede banen te leiden. Dat zorgt voor verlies van tijd en geld. Veel bedrijven kiezen daarom voor deskundig CRM advies bij de keuze voor en implementatie van een CRM systeem.

 

Waarom een CRM systeem? 

Het hoofddoel van CRM is het beheren en optimaliseren van de relaties en communicatie met klanten. Klanten, leveranciers en partners zijn namelijk belangrijk voor een bedrijf, maar kunnen ook een uitdagend deel van de bedrijfsvoering vormen. Alle partijen zijverschillend, maar willen gehoord en goed geholpen worden.  

Daarom is het belangrijk om te weten wat de behoeftes en kenmerken van uw individuele klanten zijn. Op die kennis kan worden ingespeeld. Een CRM systeem vormt hiervoor een overzichtelijk plek. Alle informatie van klanten en andere contacten kunnen er worden opgeslagen. Daarnaast biedt een CRM systeem vaak meer mogelijkheden, zoals intern communiceren en het delen van documenten.

 

Waarom advies bij CRM?

De keuze voor zo’n systeem kan echter lastig zijn, onder andere doordat er ontzettend veel opties zijn. Sommige CRM systemen kunnen volledig naar wens worden ingericht, bij andere systemen zult u misschien bepaalde bedrijfsprocessen moeten aanpassen. Vervolgens is de implementatie vaak ook geen eitje. Er moet een goed plan zijn, duidelijk communicatie en tijd. Goed advies kan in dit proces cruciaal zijn voor het slagen ervan.

CRM excellence is een voorbeeld van een adviespartner. Met meer dan 25 jaar ervaring bieden we een betrouwbare en nauwkeurig aanpak voor uw CRM pakketselectie en de implementatie ervan.

→ Ook interessant: Een CRM project, hoe pak je dit aan?

 

Hoe werkt CRM advies?

Als bedrijf bent u op zoek naar een pakket dat past bij uw organisatie, dat het liefst jaren meegaat en makkelijk werkt. U wilt de investering erin immers wel terugverdienen. CRM excellence zet haar expertise graag in om hierbij te helpen. Zo kunt u de juiste, toekomstbestendige keuze maken. Bij de pakketselectie zetten we graag samen met u de volgende stappen:

  1. CRM Blauwdruk
    Hier wordt de basis gelegd voor wat het CRM systeem moet kunnen. Welke processen moeten er ondersteund worden en wat zijn de eisen voor de inrichting en gebruikersadoptie ervan?
  2. CRM Cases
    U wilt na de keuze voor een pakket niet worden teleurgesteld. Beschrijf daarom zelf wat u tijdens de presentaties van verschillende CRM systemen wil zien. Zo ziet u de pluspunten, maar ook de knelpunten van verschillende systemen voor uw organisatie.
  3. CRM Demo
    Op basis van de Blauwdruk en de cases selecteren we voor u een aantal leveranciers. Van deze systemen kunnen we de demo’s testen en gestructureerd beoordelen.
  4. CRM Businesscase
    Zodra er intern genoeg draagvlak is voor het systeem en de kosten ervan, stellen we samen met u een CRM businesscase op. Die case onderbouwt de investering die u gaat maken.

Maar na de keuze voor een CRM systeem hoeft het advies niet op te houden. De implementatie ervan is namelijk net zo belangrijk. 

 

CRM Implementatie

Er komen veel zaken kijken bij de implementatie van een CRM systeem. Processen moeten worden ingericht, er is stuurinformatie nodig en uiteindelijk moet iedereen tevreden zijn. Gedurende dit alles moeten de dagelijkse werkzaamheden van werknemers niet in de knel komen.  

 Ook hier kan de kennis en expertise van CRM excellence hulp bieden. Waar uw kennis tekortschiet, kunnen wij die aanvullen. Zo willen we samen met u zorgen voor een soepele integratie van het systeem. Dit doen we door: 

  • Een CRM projectmanager, die de valkuilen en succesfactoren van een goede CRM implementatie kent en u daarbij kan begeleiden.
  • Inzicht in de CRM processen, zodat de software succesvol kan worden ingericht en geïmplementeerd.
  • Een passende CRM infrastructuur, zodat u wegwijs wordt in de eindeloze mogelijkheden en hierin gegronde keuzes kunt maken.
  • Een CRM gebruikersadoptie, zodat uw gebruikers van het begin af aan op de hoogte zijn, en uiteindelijk precies weten hoe ze de software kunnen gebruiken.

→ Ook interessant: Top 10 CRM systemen

 

Advies van CRM Excellence

Bent u op zoek naar een passend CRM systeem voor uw organisatie? En wilt u daarin advies van een onafhankelijke en ervaren expert die op een afstandje kan meekijken? Neem gerust contact op. Wij helpen uw graag in de keuze voor een systeem, en staan graag naast u tijdens de implementatie ervan. Zo kunnen we samen uw doel bereiken.

Lees ook:
Wat is de koppeling tussen CRM en projectmanagement?
Een voorbeeld van een CRM systeem
Hoe integreer ik mijn CRM met andere bedrijfssoftware?

 

Neem contact op