CRM EN MARKETING

“CRM en marketing zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het zijn verschillende fasen van de klantreis waardoor het logisch is om marketing in het CRM domein te integreren.”

CRM en marketing

CRM en marketing zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden als u in uw marketingproces investeert om de gestelde doelen te bereiken. Door het opbouwen van een 360 graden klantbeeld vergaart u de benodigde informatie om uw marketing qualified lead door te laten groeien naar een sales qualified lead. Uw customer journey en de informatie die hieruit naar voren komt zijn hiervoor belangrijke aspecten. Niet alleen voor het moment dat u de klant verwelkomt, maar ook daarna, denk maar aan de diverse cross sell en up sell mogelijkheden die u voor uw klanten kunt creëren.

Niet alle informatie die u in de verschillende marketing kanalen en met de diverse marketing acties genereert, is het zinvol om in het 360 graden klantbeeld (en daarmee in uw CRM domein) op te nemen. Zoals vaker bij het toepassen van technische mogelijkheden, is het ook bij de combinatie CRM en marketing van belang om goede keuzes te maken welke informatie wel en niet relevant is. Zodat alleen de relevante informatie uit uw marketing processen in uw CRM domein wordt opgenomen.

De integratie

De marketing aspecten die onderdeel uit kunnen maken van het CRM domein kunnen zeer divers zijn. Denk hierbij aan marketing campagnes met geautomatiseerde flows op basis van het feit dat iemand aan bepaalde kenmerken of gedragingen voldoet. Of aan het opvangen en opvolgen van leads die in uw IP-marketing omgeving worden herkend. Of aan het monitoren van het social media sentiment rondom uw product of dienst en het reageren op berichten indien nodig. Dit zijn allemaal voorbeelden van informatie die in uw customer journey daadwerkelijk aan de orde kunnen zijn.

Deze situaties vragen om integratiekeuzes. Niet alleen keuzes rondom welke informatie wel of ook niet zinvol is om in het 360 graden klantbeeld op te nemen, maar ook keuzes rondom de techniek op basis waarvan de integraties worden gerealiseerd. Natuurlijk ook keuzes over hoe de onderliggende processen worden ingericht om de CRM implementatie optimaal kan worden gerealiseerd. Alleen door het maken van deze keuzes bent u in staat om een waardevol klantbeeld te realiseren en de customer journey te ondersteunen. CRM excellence kan u hierbij helpen.

Vraag whitepaper Campagne management en social media aan

Wat kunt u verwachten in het whitepaper:

  • Basis klantstrategieën
  • Bestaande of nieuwe klanten
  • Waarde toevoegen
  • Kracht van herhaling
  • Meetbaar maken
  • Integratie
  • Campagnes

CRM en marketing Integreren met CRM excellence

CRM en marketing integratie is een onderdeel van uw CRM project wat voldoende aandacht waard is, omdat de investering in uw marketing activiteiten vaak 20-25% van uw omzet opneemt. Door dit aspect in uw CRM implementatie mee te nemen en vanuit een centraal klantbeeld te werken, kunt u het beste rendement uit uw marketing activiteiten behalen. CRM excellence helpt u met het maken van keuzes rondom kanalen, integraties en met de opbouw van het 360 graden klantbeeld op basis van meer dan 25 jaar ervaring in uiteenlopende projecten. Zodat u vanaf het eerste moment van uw marketing succes kunt genieten.

Bekijk meer thema's over Customer Experience:

Customer journey

Breng de customer journey in kaart en biedt uw klant voldoende waarde.

360 graden klantbeeld

Inzicht in de contactmomenten, voorkeuren, contactkanalen en verkoopkansen.

Social CRM

CRM maakt het mogelijk social interacties toe te voegen aan uw klantbeeld.

Wilt u externe kennis gebruiken om uw marketing activiteiten in uw CRM domein te integreren zodat u kunt werken vanuit een centraal klantbeeld en daarmee de juiste keuzes kunt maken?

Ja dat wil ik