Skip to main content

Om het CRM domein van klanten te verbeteren is het van belang om rekening te houden met ontwikkelingen in de marketing. Vandaar dat de samenwerking tussen marketing automation en sales steeds belangrijker wordt. Maar wat voor effect heeft dit nou voor uw organisatie?

Combinatie van afdelingen

Bij veel organisaties zijn de sales (CRM) en de marketing afdeling twee losstaande ‘eilandjes’, met geheel eigen systemen en applicaties. Door het ontbreken van een soepele communicatie tussen de afdelingen versnipperd het klantbeeld. Een gemiste kans! Zo loopt uw organisatie ontzettend veel omzet mis namelijk. Denk bijvoorbeeld aan de gemiste opvolging van een lead die gegevens achterlaat op uw website, omdat uw salesafdeling deze informatie nooit heeft gekregen? Of iemand meldt zich aan voor de nieuwsbrief, maar deze gegevens worden niet doorgekoppeld naar naar uw CRM-applicatie.

Dit is natuurlijk erg zonde! De bovengenoemde situaties versterken de klantrelatie niet, integendeel u loopt zelfs het risico uw klant te verliezen aan een andere leverancier. Door de afdelingen en systemen naadlas op elkaar aan te sluiten vermijd u dit soort scenario’s.

Samen sterker

In de meest ideale situatie zorgt u ervoor dat u met de inzet van marketing automation, uw doelgroep op het juiste moment met de meest relevante content enthousiast maakt voor uw diensten. De customer journey wordt inzichtelijk gemaakt, door het gedrag in kaart te brengen. Dit wordt ook wel een zogenaamde leadscore genoemd, bij iedere actie die gedefinieerd is, wijzigt de leadscore van de potentiële klant. Bij het samenstellen van de leadscore kunnen verschillende ‘triggers’ worden aangegeven. Denkt u hierbij aan website bezoek of klikken in de nieuwsbrief. Tot dat de potentiële klant uiteindelijke de fase bereikt waar hij of zij klaar is voor persoonlijk contact óf natuurlijk tot aankoop!

Aangezien de belangrijke informatie, real-time, beschikbaar is vanuit de marketing automation applicatie, heeft de sales afdeling alle informatie binnen handbereik. Zo kan de potentiële klant gericht geholpen worden en is de kans op een succesvolle verkoop groter. Door dit samenspel wordt de commerciële capaciteit binnen uw organisatie optimaal ingezet!

Dat marketing automation een opkomende trend is, is onderhand duidelijk. In ons whitepaper ‘Marketing automation: linking pin tussen online en CRM’ staat hoe u de inspanningen en resultaten van marketing en sales meetbaar kan maken, benieuwd? Download dan ons whitepaper hieronder: