Skip to main content

Sommigen beweren dat er meer verschillen zijn tussen een CRM-systeem en projectbeheersoftware dan overeenkomsten. Dit is op een bepaalde manier waar – ze bieden verschillende functies aan de bedrijven. De CRM-systemen zijn gericht op externe activiteiten zoals verkoop, marketing en klantenondersteuning en zijn ontworpen om klantinformatie en klantrelaties te beheren. Projectbeheersoftware daarentegen gaat over interne bedrijfsprocessen. Dus waarom zou u deze twee integreren?

Koppel data uit verschillende afdelingen met elkaar
Het up-to-date houden van klanten over de projecten en te leveren producten is een eindeloos jongleren geweest tussen meerdere systemen, medewerkers en afdelingen. Afdelingen, die allemaal beperkt zicht hebben op elkaars gegevens en werkvoortgang. Het probleem is dat de gegevens in afzonderlijke systemen worden bewaard. Misschien zelfs in persoonlijke mailboxen en Excel-sheets.

Het CRM-systeem bevat de bestelaanvragen van de klant, de verkoopgeschiedenis en contactgegevens. Maar de gegevens over de waarde die u aan de klanten geeft (werkvoortgang, facturen, planning, budget, tijdlijn, enz.) worden vastgelegd in het projectbeheersysteem, dat mogelijk alleen toegankelijk is voor sommige van uw teams. Dit soort gecompliceerde communicatie tussen bedrijfsafdelingen veroorzaakt vaak verwarring bij de klant (en het bedrijf) – of erger nog, verkeerde informatie. Antwoorden duren langer en zijn minder logisch. Het verbinden van de twee systemen helpt je om de informatiesilo’s kwijt te raken en geeft 360 graden zichtbaarheid.

→ Ook interessant: Waarom uw bedrijf CRM projectmanagement-software nodig heeft

De klant centraal zetten
Het beheren van de verwachtingen van de klant en het snel aanpakken van hun zorgen komt erop neer dat de juiste mensen worden betrokken. En dit naadloos doen betekent een koppeling maken tussen uw projectmanagementoplossing op uw CRM-platform. Met een geïntegreerde projectbeheer- en CRM-oplossing kunt u klanten beter van dienst zijn en degenen die werken om hun problemen op te lossen een diepgaand inzicht geven in hun reis en specifieke problemen. Het beheren van een relatie begint met het begrijpen ervan, en dat is wat een CRM biedt.

Het beheren van een relatie begint met het begrijpen ervan, en dat is wat een CRM biedt.

Gemakkelijker taakbeheer na de verkoop
Zodra een verkoop is gesloten, heeft een klant niet langer contact met het verkoopteam, maar met andere relevante teams en afdelingen binnen uw organisatie. Een gecombineerde CRM- en projectmanagementoplossing maakt de overgang van prospect naar betalende klant naadloos. Een projectbeheersysteem gebouwd op een CRM-platform stelt teams in staat om gemakkelijk taken en projecten te begrijpen die betrekking hebben op het cultiveren van de klantrelatie. Workflows kunnen worden ingesteld en de klant kan worden gekoesterd en de service krijgen die hij verdient. Het is allemaal mogelijk met een CRM-projectmanagementoplossing.

Benieuwd hoe u CRM kan koppelen aan uw projectmanagement? Lees dan meer over CRM projectmanagement.