Tegenwoordig is e-commerce een van de meest populaire business-modellen. Online retailers gebruiken meerdere kanalen om verbinding te maken met hun klanten. Veel verschillende kanalen moeten allemaal zorgvuldig worden beheerd om de beste ervaring voor klanten te garanderen. Daarnaast is het ook nog nodig om rekening te houden met de orderafhandeling en noodsituaties die altijd opduiken. Om voorop te blijven lopen, moeten online retailers een integratie van CRM en e-commerce implementeren. In dit artikel hebben wij voor u de belangrijkste voordelen van een CRM-systeem voor e-commerce business op een rij gezet.
1. Verbeter de ervaring van bezoekers
Wanneer u gebruik maakt van een CRM-systeem heeft u de mogelijkheid om uw bezoekers meer informatie te verschaffen. Op deze manier wordt het gemakkelijker om iets bij u aan te schaffen. Zo kunt u namelijk gemakkelijk status updates geven van bestellingen die zijn geplaatst bij u. Ook kunt u aangeven hoe groot uw voorraad is of hoelang het duurt voordat hun bestelling aankomt. Vooral in de tijd waarin consumenten verwachten de gehele reis van hun product te kunnen volgen is dit een meerwaarde. Zo blijven uw klanten optimaal geïnformeerd en houdt u uw klanten tevreden.
2. Alles op één plek
Door middel van CRM worden klantgegevens op één centrale plek verzameld. Dit verbetert alle marketingactiviteiten voor uw e-commerce bedrijf. Zo is het gemakkelijker om planningen te maken voor verschillende marketingactiviteiten. Daarnaast wordt het targeten van de verschillende doelgroepen gemakkelijker.
Door de verzameling van alle data kunnen er gepersonaliseerde campagnes opgezet worden. Zo is het bijvoorbeeld waardevol om te weten welke bezoekers uw website hebben bezocht zonder een bestelling te plaatsen. Of welke bezoekers iets in hun winkelmandje gedaan hebben maar niet hebben afgerekend. Door hier slim op in te spelen vergroot u uw kans op succes. Ook wanneer uw klanten zeer gepersonaliseerde e-mailmarketing ontvangen zal dit een directe impact hebben op de aankopen bij uw online winkel. Slimme CRM-systemen bieden u diep inzicht in dergelijke gegevens, zodat uw team gepaste acties kan ondernemen om bedrijfsdoelstellingen te behalen.
Door middel van CRM worden klantgegevens op één centrale plek verzameld.
3. Versterk je salesteam
Elke winkel met een klantenservice of verkoopmedewerkers kan profiteren van een CRM-integratie. Met toegang tot klantgegevens kan het verkoopteam veel effectiever upsellen of cross-sellen. Denk hierbij aan bestellingen, betalingen en zelfs bekeken producten. Dit geldt zelfs voor B2B e-commerce sites, wiens verkoopteams gemachtigd zijn om betalingsvoorwaarden af te spreken op basis van de betalingsgeschiedenis van een klant uit het verleden. Met deze tool tot uw beschikking is het voor het salesteam eenvoudig om informatie te interpreteren en te visualiseren. Zo wordt het voor verkoopmanagers makkelijk om zakelijke beslissingen te nemen.
Door de toegang tot data uit een CRM-systeem is het volgen van én beoordelen van prestaties versimpeld. Met de beschikbare informatie hoeven verkoopmedewerkers niet langer te raden wat er tijdens een functioneringsgesprek naar boven komt of vragen ze zich af hoe ze zich meten met de verkoopquota die gehanteerd wordt binnen de organisatie.
4. Beheer uw social media gemakkelijk
Als u een e-commerce bedrijf heeft is het bijna onmogelijk om dit zonder het beheren van uw social-media pagina’s succesvol te doen. Een groot deel van het e-commerce-verkeer komt door verwijzingen van sociale media en betaalde campagnes. Social media is ook de bron van vragen van klanten. Uw antwoorden op deze vragen beïnvloeden het beeld wat uw klanten van uw service hebben. Het samenvoegen van social-media gegevens en CRM-gegevens voegt een waardevol facet toe aan klantprofielen, en het is ook nog eens vanuit één locatie. Hiermee kunt u de interacties van uw klanten met uw merk op elk kanaal bekijken en krijgt u beter inzicht in wie ze zijn. Deze kennis is voor zowel u, als uw klanten voordelig. Hierdoor kunt u deze relaties verbeteren terwijl u ook beter voorbereid bent op interactie met uw klanten.
Het samenvoegen van social-media gegevens en CRM-gegevens voegt een waardevol facet toe aan klantprofielen, en het is ook nog eens vanuit één locatie.
De klanten van vandaag verwachten dat merken op de hoogte zijn van eerdere contactmomenten, evenals hun aankoopgeschiedenis. Als ze een Facebook-reactie achterlaten, contact opnemen met uw ondersteuningsteam op Twitter of u een vermelding op Instagram geven, verwachten ze dat u zich bewust bent van hun vorige activiteit, vooral als het positief was.
Lees ook:
→ Dit is waarom u social media met uw CRM-systeem moet combineren
5. Betalingsgegevens verwerken
Als uw site meerdere betaalkanalen ondersteunt, kan het moeilijk zijn om betalingsgegevens in één keer te analyseren. Met een CRM-systeem kunt u alles beheren, van offertes en facturering tot betalingsfouten. Geavanceerde analyses in CRM kunnen betalings-trends volgen, waardoor u de mogelijkheid heeft om te analyseren:
- Wat de beste inkomstenbronnen zijn.
- Welke klanten het meest waardevol zijn.
- Verzamelde statistieken die uw producten verbeteren.
Bent u benieuwd welk CRM-systeem het beste bij uw situatie past? Wij helpen u graag bij uw selectie van een CRM pakket. Vraag een belafspraak aan en wij nemen contact met u op!
Lees ook:
→ Hoe integreer ik mijn CRM met andere bedrijfssoftware?
→ Klantcase: De implementatie van een CRM-systeem bij Fontys
→ Gratis whitepaper: ‘CRM ontwikkelingen in de praktijk’