Het op hoog niveau houden van je klanttevredenheid is van cruciaal belang voor het verwerven van nieuwe klanten en het behouden van bestaande klanten. Technologie heeft de lat voor elk merk verhoogd wat betreft het creëren van verwachtingen van onmiddellijke beschikbaarheid, personalisatie en een superieure digitale ervaringen. Om de klantervaring te analyseren en te verbeteren, kunt u verschillende methoden en hulpmiddelen gebruiken, bijvoorbeeld klantrelatiebeheersystemen. U kunt zich dus afvragen: hoe verbeteren CRM-systemen de klantervaring? In dit artikel vindt u het antwoord.
Houd contact met klanten
CRM is een krachtige softwareoplossing die u verschillende opties kan bieden om de klantervaring te beheren. Maar hoe kan CRM toegepast worden om uw klantrelatie te verbeteren? CRM stelt bedrijven in staat intieme, gepersonaliseerde relaties te hebben met elke klant en prospect op grote schaal. Gewoonlijk zijn goede CRM-systemen uitgerust met verschillende marketing automation tools. Deze tools zullen u helpen om de klanten regelmatig te informeren over nieuws en haalbare aanbiedingen.
- Probeer berichten aan te vullen met boeiende inhoud, om mensen te overtuigen uw services opnieuw of te blijven gebruiken.
Bovendien kunt u een nog persoonlijkere benadering gebruiken door uw klanten felicitaties te sturen op feestdagen, verjaardagen en andere feestelijke gelegenheden, die promotiecodes of kortingen kunnen bevatten. De mogelijkheden zijn dus eindeloos en alle dergelijke prikkels zullen een positieve klantervaring vormen.
CRM is een krachtige softwareoplossing die u verschillende opties kan bieden om de klantervaring te beheren.
Personaliseer uw communicatie
Naast het contact houden met u klanten kan CRM-software helpen om e-mails die u verzendt moeiteloos te personaliseren. Verder hoeft u alleen de voornaam in de e-mail toe te voegen om aan te geven dat uw bedrijf om deze persoon geeft. Uw klanten zullen zo’n persoonlijke aanpak zeker waarderen. Bovendien zal het effect van uw communicatie verbeteren aangezien bijna twee-derde van de mensen de tijd neemt om berichten te lezen die rechtstreeks aan hen worden geadresseerd.
Lees ook:
→ Hoe marketing automation uw CRM verbetert
Creëer een consistente ervaring
Consistentie speelt een grote rol bij het opbouwen van klantervaring via CRM. Zorg ervoor dat mensen elke keer wanneer ze met uw bedrijf communiceren, ze op de beste manier worden behandeld. Automatiseer antwoorden op verzoeken van klanten, maak persoonlijke berichten en bied alle nodige ondersteuning. Bouw de CRM-ervaring van uw klanten op door zo consistent mogelijk te zijn.
Meer informatie over uw klant
Een CRM-systeem geeft u toegang tot waardevolle informatie over uw klantgewoonten en voorkeuren. U kunt inzien op wat voor soort e-mails mensen meestal reageren, op welke links ze klikken en in welk product ze geïnteresseerd zijn. Een social-CRM kan ook inzicht geven in de onderwerpen die hen het meest aanspreken. Met deze gegevens kunt u uw klanten beter begrijpen, en dus doelgerichte marketingstrategieën opbouwen om een goede klantervaring voor elke klant creëren.
Een CRM-systeem geeft u toegang tot waardevolle informatie over uw klantgewoonten en voorkeuren.
Verstrek relevante informatie
Geavanceerde CRM-systemen maken het mogelijk klanten te groeperen op basis van verschillende kenmerken en automatiseren het verzenden van volledig aangepaste berichten naar deze groepen op basis van verschillende triggers. Afhankelijk van de situatie kunt u mailinglijsten maken op basis van leeftijd, interesses, locatie, etc.
- Door uw klanten informatieve e-mails te sturen, helpt u hen betrokken te blijven en verhoogt u dus de efficiëntie van uw marketingstrategieën.
Bent u benieuwd hoe u in 4 stappen naar een kwalitatief klantbeeld kan komen? Download dan de onderstaande whitepaper!
Lees ook:
→ Digital operational excellence cruciaal voor klantervaring
→ Bekijk hoe we EFR hebben geholpen
→ Gratis whitepaper: ‘Opbouwen centraal klantbeeld’