Als klein bedrijf moet u investeren in de gebieden die de grootste waarde opleveren om te groeien. Daarom implementeren steeds meer MKB-bedrijven een CRM systeem dat afgestemd is op kleine organisaties. Het primaire voordeel van elke CRM voor kleine bedrijven is dat het helpt om de verkoop te stroomlijnen en uw omzet te verhogen.

Hoe werkt dit nou precies?
Het begint met leadmanagement. Een online CRM stelt uw kleine bedrijf in staat meer leads van uw website te verzamelen en deze gedurende het gehele verkoopproces te volgen. Met uw CRM vol met nieuwe contacten, kunt u potentiële kopers in uw verkooptraject voeden met gerichte e-mailcampagnes totdat ze klaar zijn om te kopen. Dat betekent dat uw verkoopteam leads kan prioriteren en deals te sluiten en minder gaat tijd besteden aan ongekwalificeerde mensen die nooit de tot aankoop overgaan.

Slimme beslissingen
Een andere grote bonus van CRM voor het MKB is dat het helpt slimmere beslissingen te nemen die nodig zijn om de omzet te laten groeien. Het biedt inzichten zoals welke leadbronnen de meeste verkopen genereren. Levert Facebook de meeste leads op is juiste onze activiteit op LinkedIn het meest effectief? Daarnaast ziet u welke verkopers moeite hebben om hun aantal te halen en hoe uw verkoopvoorspellingen op korte en lange termijn eruitzien.

Lees ook:
Top 10 CRM systemen

Gedrag van uw klanten in kaart brengen
CRM-software voor het MKB is met name handig voor bedrijven die complexe producten verkopen of bedrijven met een langer verkoopproces. Door de constante gegevensverzameling kunt u continu perfectioneren hoe u met elke klant omgaat. Maanden van klantgedraggegevens kunnen moeiteloos worden vastgelegd en geanalyseerd. U kunt deze informatie gebruiken om uw marketing voor uw MKB-onderneming te verbeteren, uw e-mailcampagnes, website-ontwerp en verkoopaanpak aan te passen totdat u de optimale manier vindt om uw doelgroep te bereiken.

Verbeter uw service
De service aan klanten is bij elke MKB’er van essentieel belang. Het heeft niet alleen invloed op de klantenbinding, maar ook op uw inkomsten. Dus hoe levert u een buitengewone klantervaring op? Door uw customerservice-team onmiddellijk toegang te geven tot gedetailleerde informatie over elke klant: hun onlinege drag, hun bestelinformatie en hun eerdere interacties met uw bedrijf. Een groot pluspunt van CRM-software is dat het klantgegevens op één plaats verzamelt, waardoor het eenvoudiger wordt om uw klanten te segmenteren op basis van hun specifieke behoeften en interesses. Slim inspelen op deze data vergroot de retentie onder klanten.

Zo zijn er voor MKB’ers dus veel voordelen die uw business ten goede komen. Zit u eraan te denken om een CRM pakket te selecteren, maar weet u niet waar u moet beginnen? Vraag dan een adviesgesprek aan of bekijk de pagina over pakketselectie en kom erachter welk pakket het beste bij uw situatie past.