Met de komst van CRM is de manier van verkoop en customer service verandert. Wat begon als rolodex en een simpele database tot tegenwoordig het gebruik van SaaS. Waar CRM vooral waardevolle informatie voor de sales afdeling verschaft, bevat het weer weinig inzichten voor de marketing afdeling. Met marketing automation komt hier verandering in en kan CRM maar zo je beste vriend worden als marketeer.Marketing automation systemen bieden hulp bij het automatiseren van marketing processen en bieden een centrale oplossing voor marketingmiddelen zoals e-mail, content en social media. Marketeers kunnen marketing automation toepassen om beter inzicht en controle te krijgen over leadgeneratie en het ontwikkelingsproces hiervan. De online customer journey kan hierdoor ook eenvoudiger in kaart gebracht worden.

Dit opent deuren om CRM en marketing automation te integreren. Door de twee systemen te integreren sluiten marketingactiviteiten naadloos aan op de behoefte van de ontvanger. Er zijn drie belangrijke voordelen aan het integreren van marketing automation met CRM.

1. Het leveren van verkoopklare leads
Wanneer beide systemen naadloos met elkaar samenwerken komen leads pas bij sales terecht op het moment dat de kans op een aankoop het grootst is. De lead is door marketing opgewarmd en daardoor klaar om benaderd te worden door sales. Goede geïntegreerde systemen begrijpen dit proces omdat marketing automation de CRM database gebruikt om gepersonaliseerde berichten te verzenden. Deze berichten worden verrijkt door de data die verzameld is door het marketing automation systeem. In plaats van het gelijk doorgeven van leads aan de sales, geven marketeers nu alleen nog de leads door die sales qualified leads zijn (SQL’s).

2. Sales en marketing systeem samenwerking
Met een integratie van marketing automation en CRM open je de deur naar betere communicatie tussen marketing en sales. Door het integreren van de systemen wordt er verantwoording voor beide afdelingen gecreëerd. Marketing kan precies volgen wat er gebeurt met de leads die voortkomen uit marketing inspanningen en sales ontvangt alleen nog de meest geschikte leads op basis van gedragspatronen, gebaseerd op kwalificaties waar beide partijen mee ingestemd hebben.

3. CRM gebruikersacceptatie
Slechte gebruikersacceptatie is de belangrijkste reden waardoor CRM projecten mislukken en niet het verwachtte resultaat leveren. Het samenvoegen van CRM met een marketing automation systeem zorgt er voor dat de sales productiviteit omhoog gaat en zal dienen als een centrale locatie om belangrijke informatie over het leadproces en de salesfunnel te vinden. Aspecten als lead scoring, website data, landing pagina’s gegevens, email clicks en sales notificaties zijn allemaal beschikbaar in het systeem.

Integratie tussen een CRM & marketing automation kan er voor zorgen dat marketing en sales beter samenwerken. De combinatie van de twee systemen maakt het mogelijk de belangrijkste informatie te delen en het werk tussen beide partijen effectiever te maken. Ook zorgt het voor meer grip en inzicht in de leadgeneratie en de daadwerkelijke uitkomsten hiervan.

Wilt u meer informatie? Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.